Zo laat je je leerlingen zien hoe breed de groene sector is
Interview
Wat voor werk kun je doen in de groene sector? De meeste vmbo-leerlingen hebben daar amper zicht op. Groenpact – een samenwerking van overheid, onderwijs en bedrijfsleven – wil dat veranderen. Daarom ontwikkelde het de Groene Werelden: acht verhalen die elk een ander deel van de sector laten zien, van hightech tot natuur en energie. Als docent deel je die verhalen met je leerlingen, bijvoorbeeld met een nieuw kwartetspel.
Het verraste Laura Roebroeck toen ze zes jaar geleden bij Groenpact begon. “Het beeld dat jongeren hadden van de groene sector was echt heel beperkt. Ze dachten bijna alleen aan praktisch werk in de open lucht, bijvoorbeeld als dierverzorger of hovenier.” Als programmamanager Versnellingsprogramma Arbeidsmarkt ging Laura het gesprek aan met het werkveld. “Ik zag al snel hoeveel meer dit veld te bieden had dan wat jongeren voor zich zagen. En hoe groot de behoefte aan vakmensen was.”
Inspirerend voor leerlingen
De uitdaging voor Groenpact: jongeren laten zien hoeveel kansen de groene sector voor hen biedt. “Daarvoor wilden we die groep eerst goed in beeld hebben. Dus schakelden we onderzoeksbureau Motivaction in. Dat onderscheidde drie relevante subgroepen. Doeners zijn praktisch ingesteld en werken graag buiten. Wereldverbeteraars willen bijdragen aan klimaat en duurzaamheid. En tech-minded jongeren gaan ‘aan’ op data en innovatie. De laatste twee groepen bleken onze sector niet goed te vinden. Jammer, want ook voor hen liggen hier superveel kansen.”
Om die kansen onder de aandacht te brengen, liet Groenpact zich inspireren door Techniekpact. Dat had eerder de ‘Zeven Werelden van Techniek’ ontwikkeld: verhalen geschreven vanuit thematische invalshoeken, zoals ICT en Energie. Voorlichters gebruikten deze om jongeren te laten zien hoe veelzijdig de technieksector is. “Zoiets wilden wij ook voor groen”, zegt Laura. “Dus maakten we in 2019 acht Groene Werelden. Die maken duidelijk hoeveel méér de groene sector is dan de zorg voor dier en plant: van hightech, natuur en energie tot veiligheid, handel en klimaat .”
Bruikbaar voor docenten
De Groene Werelden zijn open source. Scholen mogen ze dus vrij gebruiken en aanpassen. En dat gebeurt volop. Steeds vaker hangen er posters of gebruiken docenten de werelden in projecten. Soms met een eigen draai: een school kiest dan welke werelden ze wil benadrukken, voegt er eigen voorbeelden aan toe of maakt er visuals bij die passen bij hun leerlingen. “Dat is precies de bedoeling,” zegt Roebroeck. “Zolang het verhalen blijven die tot de verbeelding spreken van jongeren.” Níét de bedoeling is dat commerciële partijen exclusief eigendom claimen over de Groene Werelden. “Dit is een tool van en voor het werkveld.”
Groenpact vernieuwde de Groene Werelden dit jaar in overleg met dat veld. “Er is nu bijvoorbeeld meer aandacht voor industriële voedselproductie. En voor actuele discussies over duurzaamheid en landbouw. Want het is belangrijk dat de verhalen up to date, realistisch en herkenbaar blijven. Het moeten wenkende perspectieven zijn, geen luchtkastelen.” De vernieuwing maakt de Groene Werelden nóg bruikbaarder, stelt Laura. “Als docent kun je leerlingen nu extra goed uitleggen waarom ze leren wat ze leren, wat de sector ‘groen’ maakt en waar jouw school of opleiding op focust.”
Kwartetspel voor in de klas
Sommige scholen gebruiken de Groene Werelden niet alleen om leerlingen enthousiast te maken over de groene sector. “Zo koppelde een school in Emmeloord enkele werelden aan haar onderwijs. Ze geeft leerlingen altijd aan binnen welke Groene Wereld lessen of projecten vallen. Als een hovenier bijvoorbeeld een gastles geeft, gebeurt dat binnen ‘Natuur, Leefomgeving en Klimaat’. Deze connectie met het curriculum blijkt leerlingen houvast te geven. Het maakt dat ze zich beter voorbereid voelen op hun latere loopbaan.”
Niet elke school gaat zo systematisch te werk. Sommige houden het vooralsnog bij het kwartetspel dat Groenpact samen met bedenker Hogeschool Inholland ontwikkelde. Dat spel is sinds september beschikbaar. “Leerlingen kunnen nu in één lesuur kennismaken met alle acht Groene Werelden. Ze beantwoorden er vragen over en proberen per Groene Wereld vier kaartjes te krijgen. Laagdrempelige én effectieve voorlichting dus, die scholen niets kost: het spel wordt gratis verstrekt in samenwerking met De Groene Wereld.”
Ankerpunt voor onderwijs
“Grote kans dat de Groene Werelden binnenkort nog bekender worden”, zegt Laura. “Want het profieldeel Groen in het vmbo wordt vernieuwd. En de werelden vormen daarbij de onderlegger; een nieuw ankerpunt in de ontwikkeling van het groene onderwijs. Hoe dat precies uitpakt, gaan we zien. Maar ik hoop dat iedere docent actief met de werelden gaat werken. Zodat steeds meer leerlingen zien wat er mogelijk is in het werkveld. En zodat zij hun kans grijpen op een mooie toekomst in de groene sector.”
Meer weten? Bekijk alle Groene Werelden en lees meer over het kwartetspel.